Sunday, September 11, 2011

Service...

...den här tiden på året då jag börjar ledsna på att vara serviceminded har börjat mycket tidigare än vanligt. Annars brukar jag bli lagom grumpig framåt oktober-november (förmodligen dels för att det blir mörkare kan jag tro). Jag jobbar inom serviceyrket och har dagligen med kunder i butik att göra. Däremot arbetar jag inom en ganska utsatt avdelning nämligen retur och reklamationer.
Men ibland förundras jag över hur människor kan med att vara så fruktansvärt otrevliga mot personer dem aldrig mött. Jag kan helt klart förstå frustrationen över att en tv eller något man håller kärt går sönder och den måste åka till verkstaden. Men måste man kalla den personalen som står där för det ena efter det andra väl valda svordommar?. Igår stötte jag på två sådana personer. Jag tänker inte skriva vad dem sa, för jag är inte ens sådan person som använder sådant språk.

Jag tycker att det borde vara okej att säga ifrån. Det gör jag förvisso till viss del, att be kunden lugna ner sig osv. Men man skulle behöva säga till på skarpen, för när ska dessa människor annars lära sig att detta beteendet inte är okej? Hur får man ut ordet till dessa människor utan att dra min arbetsgivare i smutsen. Det ser ju onekligen inte så bra ut om jag står och tillrättarvisar kunder som om dem vore små barn med fingrarna i kakburken.

Stor frustration över hur man kan vara så omedmänsklig :(

No comments: