Sunday, January 7, 2007

Min typ av folk...

...är det Västgötskafolket, eller ja det mesta av västsverige faktiskt.

Där jag kommer ifrån (södermanland för er som inte vet) så när man tex slutar jobbet och ska åka hem så säger man ju typ hej då eller nått liknande.

Men här i västsverige så säger man " Ha det gott", säg mig nu, låter inte det mycket trevligare? Jag blir faktiskt glad varje gång nån säger det och på jobbet så händer det flera gånger om dagen, kunder säger det och arbetskamrater säger det. Och ja blir lika tafatt varje gång o säger "hej då" ska nog försöka lära mig att säga "ha det gott" istället det låter betydligt mycket trevligare. Bara det är en grej som man gör att man trivs här, folk är artigare och mer tillmötesgående än där jag kommer i från.

Detta har faktiskt hänt mig i sthlm " Jag - Hej, ursäkta vet du var "den platsen" ligger? svaret blev - Skaffa en karta för fan!" hm..tack för den. Året efter besöker jag och min mor Göteborg för en trevlig weekend och konsert. Då vi från city ska hitta en buss som tar oss till Stigs center strax utanför till vårat hotell. Då trot eller ej, hela bussen engagerade sig i våran resa.. och då en liten dam med rulator följer med oss av bussen går den långa vägen till hotellet för att visa oss vägen, för att sen gå hela långa vägen tillbaka till bussen o ta nästa för att fara hem... jag tror fortfarande att sånt bara händer i Västsverige.. möjligen danmark för där är man av samma hjälpsamma natur.

Jag tror lite på att mina danska rötter och gener gör att jag känner mig riktigt missanpassad uppe södermanland och kring stockholmstrakten, och därför känner mig väldigt mycket mer hemma här nere. Det tog bara några dagar så kände jag mig riktigt hemma här, och även om jag har tvivlat på flytten hit var rätt så kommer jag aldrig att flytta tillbaka det är ett som är säkert.

Take Care, Ms E

3 comments:

Wolf said...

Instämmer helt på dessa uttalanden. mkt "Go'aer" där nere :D:D

Tomas Andersson said...

Oj, en må-bra-blogg att jämföra med må-bra-filmer =)
Har faktiskt inte tänkt på att det är så. Känns lite trist att flytta hitåt om det är så, men då får jag väl lära folk att bete sig som i västsverige =)

Hanna said...

Jo, det är som du skriver så. Men till skillnad från dig så far jag illa när folk är för hjälpsamma när jag aldrig tidigare har pratat med dom. Svenskar är väl i största allmänhet rätt stela och har svårt att släppa någon innanför skalet och jag är en av de som trivs med avståndet. Sen att man inte behöver vara otrevlig om någon frågar någonting, men skulle någon vilja följa med mig till platsen så skulle jag tyvärr ana oråd. Tänk vad olika man tänker egentligen. =)